La Tahzan La Tahzan La tahzan

Life is a university for us. Let's strive for all-round success. Hidup ini tarbiyah untuk kita. Ayuh usaha untuk kejayaan dunia dan akhirat.

Masjid Darul Ghufran  

Sunday, February 21, 2010

Masjid Darul Ghufran – Urus Masjid Seperti Urus Syarikat
Posted by rhs

Darul Ghufran Mosque Singapore

Oleh: Rudy Herman Sinen
Disiarkan di: Majalah I (Karangkraf), Julai 2005. In PDF (690KB)

Sejurus tamat pengajian di Universiti Kebangsaan Malaysia, Ahmad Khusairi Abidin, 22 tahun, mula berkhidmat sepenuh masa di Masjid Darul Ghufran sebagai Guru Madrasah. Lima bulan kemudian, beliau menyandang jawatan Pegawai Eksekutif Pembangunan Belia dan Dakwah. Tugas barunya ialah untuk mengembangkan kegiatan belia masjid serta melebarkan sayap dakwah kepada belia dan juga masyarakat umum.

Ahmad Khusairi, yang memiliki ijazah kepujian dalam bidang Syariah, merupakan di antara golongan karyawan muda yang sedang bekerja cergas menguruskan program-program Masjid Darul Ghufran. Hasilnya ialah program-program Masjid Darul Ghufran sentiasa innovatif, bermutu dan dapat memenuhi jangkauan jemaah dengan cemerlang.

Masjid Darul Ghufran Singapura terletak di sebelah timur Singapura di kawasan perumahan Tampines. Tampines merupakan sebuah kawasan perumahan yang moden, lengkap dengan 4 buah pusat beli-belah, sebuah sekolah politeknik serta kawasan pejabat syarikat-syarikat berbilang negara.

Jumlah penduduk di kawasan Tampines sekitar 200,000 orang dan penduduk muslim merangkumi sebahagian besar dari jumlah penduduk di sini. Secara purata, penduduk Tampines mempunyai taraf pendidikan pos menengah serta mempunyai pendapatan kelas pertengahan.

Sejajar dengan profil penduduk Tampinies inilah, pihak pengurusan masjid secara berpandangan jauh berusaha untuk mencapai satu visi cemerlang dalam pengurusan masjid.

Darul Ghufran Mosque Singapore

Visi Pusat Cemerlang

Encik Muhammad Effendy Ibrahim, Pengerusi Masjid Darul Ghufran menerangkan, “Visi Masjid Darul Ghufran ialah untuk menjadi pusat pilihan bagi pendidikan dan dakwah.”

Visi inilah yang diterapkan dalam setiap program yang dilaksanakan bagi penduduk Tampines khususnya dan bagi penduduk muslim Singapura secara keseluruhan. Bagi En Effendy, mutu sesuatu program terletak pada sejauhmana ia mencapai matlamat Masjid Darul Ghufran itu.

Beliau berpendirian untuk menjadi sebuah pusat pilihan, program-program yang dianjurkan mesti mempunyai nilai tambah bagi peserta dan juga mesti mampu menjadi peneraju dalam mencetuskan program-program yang bermutu dan kreatif.

Gagasannya besar dan memerlukan satu kaedah pengurusan masjid yang terancang rapi. Untuk mencapai tujuan itu, Masjid Darul Ghufran melakarkan satu rangka operasi yang memberi tumpuan terhadap pembangunan dakwah dan pendidikan. Dua bahagian induk itu disokong oleh satu bahagian Khidmat Korporat yang merangkumi bahagian-bahagian pentadbiran dan sumber manusia, kewangan, IT dan perhubungan, khidmat pelanggan serta pengurusan estet dan logistik.

Dalam bidang dakwah, selain dari mengadakan program ceramah agama yang lazim diadakan di masjid, Masjid Darul Ghufran banyak menganjurkan program-program secara sendirian atau menganjurkan program bersama badan-badan lain, termasuk dengan badan-badan bukan Islam.

Contohnya, Masjid Darul Ghufran bersama City Harvest Church, salah sebuah gereja terbesar di Singapura, dan Persatuan Palang Merah pernah menganjurkan acara menderma darah dan program kesihatan.

Tahun lalu, Masjid Darul Ghufran bersama enam pertubuhan kemasyarakatan yang lain secara kolektif menganjurkan acara Peace One Day untuk memperingati Hari Keamanan Sedunia sekaligus menyatukan badan-badan agama lain dalam satu acara khas.

Kerjasama juga dilakukan dengan National University of Singapore Muslim Society untuk menganjurkan Islamic Awareness Week (Minggu Kesedaran Islam) di dataran bersebelahan sebuah pusat beli-belah di Tampines dengan tujuan untuk memberi penerangan kepada masyarakat umum mengenai agama Islam.

Pada tahun baru hijrah 1426 ini, Majlis Ugama Islam Singapura telah memilih Masjid Darul Ghufran sebagai tempat untuk melancarkan sambutan Maal Hijrah bagi seluruh negara.

Salah satu program yang mendapat sambutan ramai ialah program Bicara Iman. Ustaz Jamaluddin Abdul Wahab, Imam Eksekutif Masjid Darul Ghufran menerangkan, “Konsep program Bicara Iman ialah diskusi ilmiah yang diselang-selikan dengan tayangan video dan sketsa.”

Kunjungan-kunjungan muhibbah juga kerap dilakukan oleh pertubuhan-pertubuhan kristian, buddha dan sekolah-sekolah ke Masjid Darul Ghufran dalam usaha mereka mengenali dengan lebih rapat masyarakat Islam di Singapura.

Darul Ghufran Mosque Singapore

Menarik Ramai Jemaah

Ustaz Jamaluddin akur bahawa salah satu kekuatan Masjid Darul Ghufran ialah jumlah jemaah yang ramai berbanding dengan masjid-masjid lain. Dan perkembangan ini menjadikan staf di Masjid Darul Ghufran lebih bersemangat dan terdorong untuk bekerja keras bagi menyediakan khidmat yang terbaik.

Ustaz Jamaluddin, yang berpengalaman mengajar di sekolah-sekolah agama di kawasan Gombak, Selangor dan Port Dickson, Negeri Sembilan, mendedahkan bahawa banyak masjid-masjid lain yang meminta Masjid Darul Ghufran menganjurkan program bersama dan sebab utamanya ialah kerana Masjid Darul Ghufran mampu menarik jumlah jemaah yang ramai.

Kejayaan Masjid Darul Ghufran dapat menarik ramai peserta dan jemaah untuk menyertai program-programnya adalah satu pencapaian yang memberangsangkan. Adakah mungkin kerana Masjid Darul Ghufran terletak di bahagian sentral kawasan Tampines atau mungkin kawasan perumahan Tampines mempunya penduduk Islam yang ramai?

Ustaz Jamaluddin berpandangan, “Saya rasa ini satu anugerah Allah. Sebab ada masjid yang dekat dengan MRT atau terletak di kawasan orang Islam, tetapi masjid itu lengang saja.”

Selami Masalah Masyarakat

Satu lagi inisiatif Masjid Darul Ghufran yang bakal dilaksanakan ialah menubuhkan satu kumpulan yang diberi nama Wafdul Ghufran (Perwakilan Ghufran). Pada masa kini, Masjid Darul Ghufran mempunyai tiga golongan jemaah yang aktif iaitu golongan warga emas yang dinamakan Syeikhul Ghufran, golongan muslimah dan golongan belia yang dinamakan Fityan Ghufran (Belia).

Konsep di sebalik Wafdul Ghufran ialah untuk menggabungkan tenaga ketiga-tiga golongan ini dan menyalurkan mereka ke tengah masyarakat supaya mereka dapat mendekati dan menyelami permasalahan masyarakat. Melalui pendekatan ini, masjid akan dapat mengenal pasti secara tepat siapakah di kalangan anggota masyarakat yang memerlukan bantuan atau bimbingan.

Melalui Wafdul Ghufran juga, pihak masjid berharap dapat berkongsi formula jayanya dalam bidang dakwah dengan masjid-masjid lain di Singapura.

Menyediakan Khidmat Cemerlang

Dengan peranan masjid yang semakin mendapat tumpuan umum, En Effendy sedar akan peri perlunya menyediakan khidmat yang cemerlang bagi para tetamu.

“Kita mahu sesiapa sahaja yang berurusan dengan masjid pulang dengan rasa lega dan gembira. Lebih-lebih lagi, bagi sebuah masjid, jika ada orang bukan Islam yang datang ke masjid tetapi mendapat layanan yang buruk, bayangkan, apakah pandangan mereka terhadap Islam dan masjid,” ujar Pengerusi yang hampir 10 tahun berkhidmat dengan Masjid Darul Ghufran.

Bagi Masjid Darul Ghufran, menyediakan khidmat yang cemerlang bukan sahaja tertumpu kepada khidmat pelanggan. Malah, tumpuannya lebih luas dari itu.

En Effendy mengulas, “Adakah bangunan masjid mesra pengunjung? Adakah masjid ini diselenggarakan dengan baik? Adakah lelaman web masjid mudah digunakan? Adakah papan tanda di masjid tidak mengelirukan?”

Secara berterusan, Masjid Darul Ghufran berusaha untuk meningkatkan infrastruktur dan kemudahan masjid, melatih tenaga kerja dalam bidang-bidang kemahiran mereka dan melaksanakan program-program yang dapat merapatkan masyarakat setempat kepada masjid.

Sebagai Pengerusi Masjid, En Effendy bersama sepasukan 11 orang anggota Lembaga Pentadbir Masjid dan seramai 50 petugas sepenuh masa sama-sama beriltizam untuk mencapai tiga tumpuan utama dalam pembangunan masjid. Tiga tumpuan utamanya ialah:

1. Kecemerlangan dalam melaksanakan program
2. Kecemerlangan dalam menyediakan khidmat
3. Kecemerlangan dalam pengurusan kewangan

Ketiga-tiga tumpuan ini saling berkait dan kukuh-mengukuhkan. Dengan program yang bermutu, khidmat yang cemerlang serta keupayaan kewangan yang mandiri, Masjid Darul Ghufran terus mengatur langkah untuk terus maju berkhidmat dan menjadi masjid pilihan bagi pendidikan dan dakwah.

Fakta Ringkas Masjid Darul Ghufran

Visi: Untuk menjadi pusat pilihan bagi pendidikan dan dakwah

1. Tarikh dibuka: 7 Disember 1990
2. Majlis perasmian masjid: 1hb Muharram 1412H bersamaan 13 Julai 1991
3. Kos pembinaan: S$6.2 juta
4. Dengan keluasan 0.3 hektar, masjid ini boleh menampung 5000 orang jemaah sekaligus.
5. Pada tahun 1991, Masjid Darul Ghufran mendapat anugerah dalam kategori “Honourable Mention” oleh Institut Arkitek Singapura kerana reka bentuk, seni bina dan struktur masjid yang menarik.
6. Masjid Darul Ghufran dikenali sebagai “The Blue Minaret” (Menara Biru) kerana permukaan luar masjid yang berwarna biru.
7. Lelaman web masjid: http://www.mosque.org.sg/ghufran/

Lembaga Pentadbir Masjid Darul Ghufran

1. Seramai 11 orang anggota Lembaga Pentadbir Masjid Darul Ghufran yang diketuai oleh En. Effendy Ibrahim.
2. Seramai 50 orang tenaga kerja sepenuh masa yang bertugas di bahagian pentadbiran masjid, khidmat korporat, madrasah dan guru Al Quran.

View the article here. to view the pics

AddThis Social Bookmark Button

Email this post


 

Design by Amanda @ Blogger Buster